بیابان تا بیابان جسته ام رد نشانت را
نگاهم مثل طفلان زیر
باران خیره شد بر ابر
ببیند تا مگر در آسمان رنگین کمانت را
کهن شد انتظار
اما به شوقی تازه, بال افشان
تمام جسم و جان لب شد که بوسد آستانت را
کرامت گر کنی این
قطره ناچیز را شاید
که چون ابری بگردم کوچه های آسمانت را
الا ای آخرین
طوفان! بپیچ از شرق آدینه
که دریا بوسه بنشاند لب آتش نشانت را
سلام لطفاً در مورد نامه حضرت علی علیه السلام به معاویه در مورد بیعت مردم با خلفای قبلی و خشنودی خدا از آن بیعت ها توضیح دهید .
ممنون از لطف شما
حضرت امیر علیه السلام در نامه خود به معاویه می نویسد:
إِنَّهُ بَایَعَنِی الْقَوْمُ الَّذِینَ بَایَعُوا أَبَا بَکْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ عَلَی مَا بَایَعُوهُمْ عَلَیْهِ فَلَمْ یَکُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ یَخْتَارَ وَ لا لِلْغَائِبِ أَنْ یَرُدَّ وَ إِنَّمَا الشُّورَی لِلْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ فَإِنِ اجْتَمَعُوا عَلَی رَجُلٍ وَ سَمَّوْهُ إِمَاماً کَانَ ذَلِکَ لِلَّهِ رِضًا فَإِنْ خَرَجَ عَنْ أَمْرِهِمْ خَارِجٌ بِطَعْنٍ أَوْ بِدْعَةٍ رَدُّوهُ إِلَی مَا خَرَجَ مِنْهُ فَإِنْ أَبَی قَاتَلُوهُ عَلَی اتِّبَاعِهِ غَیْرَ سَبِیلِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَلَّاهُ اللَّهُ مَا تَوَلَّی.
نهج البلاغة: الکتاب رقم 6.
همانا کسانی با من، بیعت کرده اند که با ابابکر و عمر و عثمان، با همان شرایط بیعت نمودند، پس آنکه در بیعت حضور داشت نمیتواند خلیفه ای دیگر برگزیند، و آنکه غایب است نمی تواند بیعت مردم را نپذیرد، همانا شورای مسلمین، از آنِ مهاجرین و انصار است، پس اگر بر امامت کسی گرد آمدند، و او را امام خود خواندند، خشنودی خدا هم در آن است.
حال اگر کسی کار آنان را نکوهش کند یا بدعتی پدید آورد، او را به جایگاه بیعت قانونی باز می گردانند، اگر سر باز زد با او پیکار میکنند، زیرا که به راه مسلمانان درنیامده، خدا هم او را در گمراهیش وامی گذارد.
برخی به این نامه استناد می کنند و آن را دلیل مشروعیت خلافت ابوبکر و عمر دانسته ومی گویند:
در این نامه إمام صریحاً اجماع مهاجرین و انصار را بر امامت کسی، باعث مشروعیت آن دانسته، از جمله آن رامصحح خلافت خود می داند و آن را مورد رضایت خدا وباعث طعن بر مخالفین آن و حتی حلال بودن قتال با آنان می داند.
در پاسخ باید گفت: در نامه حضرت امیر(علیه السلام) به معاویه توجه به چند نکته ضروری است . ادامه مطلب ...
سخنرانی رهبر انقلاب در خطبههای نماز عید فطر با تبریک این عید به همه مسلمانان و ملت ایران پس از اتمام نماز عید به امامت ایشان انجام شد . ایشان فرمودند: شعارها نشان داد که جهتگیری مردم چیست؛ شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر امریکا فضای کشور را تکان داد و مخصوص تهران و شهرهای بزرگ هم نبود.
نماز عید فطر به امامت حجت الاسلام ولمسلمین شیخ علی بیت غانم یاسری در مسجد الرسول (ص) با حضور پرشور مردم عزیز منطقه برگزار شد.
آبادان ، کوی ذوالفقاری ، ایستگاه 4 ، ذوالفقار 33 ، مسجد الرسول (ص)
تصاویر در ادامه مطلب...
ادامه مطلب ...
نغمه ریزید غیاب مه نو آخر شد
باده خرم عید است مه در ساغر شد
روز عید است، سوی میکده آیید به شکر
که ببخشد هر آنکس که در این دفتر شد
عیدکم مبارک ، کل عام و انتم بخیر
سیدجواد هاشمی
بسم الله الرحمن الرحیم
اینک که یک ماه تمرین عبودیت و بندگی و اخلاص را در ماه ضیافت و انعام و اکرام پشت سر نهاده و در آستان روز عید امت محمد (ص) هستیم، این روز خجسته را به قاطبه ی بسیجیان شریف و همیشه پایدار تبریک می گویم و آرزوی عتق از دوزخ و قبولی مقربات و تکفیر سیأت شما عزیزان را از درگاه حق مسألت دارم.
سربلند و موفق باشید.
احسان پورحمزاوی
زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید تأخیر پرداخت آن را بعد از نمازعید جایز نمیدانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.(۱)
ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد، مىتواند مقدارى از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مىدهد نیت فطره کند.(۲)
اما اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب(۳) آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطره را بدهد.(۴)
به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان ۱۴۳۶ هجری به روایت مراجع تقلید اشاره میشود.